Logo Universiteit Utrecht

Educate-it bij REBO

Collega's aan het woord

“Bespaar tijd en houd de aandacht van je studenten bij wat echt belangrijk is: de leerstof” – Carla Costa

Carla Costa (U.S.E.) begon dit academisch jaar met de inzet van de onderwijstools Remindo en Revisely in haar lessen. Brachten deze instrumenten om digitaal te toetsen en online feedback te geven wat ze er van hoopte? Carla deelt graag haar ervaringen.

Revisely is een digitale tool om schriftelijke opdrachten na te kijken. Het programmen faciliteert het gehele proces vanaf het opgeven van de opdracht, het controleren op plagiaat, het geven van feedback tot aan het checken of alle opdrachten zijn ingeleverd. Remindo staat zowel summatieve als formatieve digitale opdrachten toe. Carla gebruikt beide tools in de derdejaars cursus ‘Market Dynamics and Corporate Innovation’ in het ‘Economics and Business Economics’ bachelorprogramma.

Sneller en eenvoudiger
Ik zocht naar een manier om makkelijker en duidelijker feedback te geven op de verslagen van mijn studenten. Feedback geven was zo’n inefficiënt proces. De studenten leverden hun werk aan in allerlei verschillende bestandvormen. Ik moest deze vervolgens één voor één omzetten en opslaan. In Revisely worden alle bestanden automatisch op een uniforme manier opgeslagen. Ik heb geen gedoe meer met papier, printen en het organiseren van de verschillende bestanden. Ik kan hierdoor veel sneller zowel feedback als cijfers geven. En hoe sneller ik feedback kan geven hoe beter, want dan weten de studenten nog waar het ook al weer over ging. Hierdoor krijgen ze een betere grip op de leerstof en kunnen zij zich nog verder verbeteren.

Revisely biedt ook de mogelijkheid om op een uniforme manier feedback te geven. Ik kan nog steeds individuele opmerkingen maken maar op zo’n manier dat iedereen een vergelijkbare vorm van feedback krijgt. Door deze online feedback tool kun je individuele feedback genereren vanuit een set met standaard feedback commentaar.

Digitale toetsing
Ik had hoge verwachtingen van de digitale toetsing en keek uit naar het niet meer hoeven lezen van handgeschreven formulieren. Remindo bleek mijn verwachtingen nog te overtreffen! Het duurde even voor ik helemaal aan de tool gewend was en de vragen op de juiste manier in het systeem kreeg. Dit betaalde zich uiteindelijk echter meer dan terug: het nakijken gaat zo ontzettend veel sneller nu. Ik was echt verrast dat het zo’n groot effect had. Remindo is niet heel intuïtief maar het Educate-it support team heeft me hier enorm bij geholpen.

Alle antwoorden
Weet je wel hoe vaak je een antwoordformulier in je handen hebt tijdens het nakijkproces? Als je een (open) vraag per keer nakijkt moet je eerst door alle formulieren heen voor je verder kunt met de volgende vraag. Ik had me nooit gerealiseerd hoeveel tijd ik daarmee verdoe! In Remindo kun je met één druk op de knop de antwoorden verdelen onder je collega’s en alle antwoorden op één scherm te zien krijgen. Je ziet niet welke student welk antwoord heeft gegeven waardoor je eventuele vooroordelen voorkomt. Uiteraard probeer je altijd objectief te zijn maar je kent nu eenmaal je studenten en hebt daarbij bepaalde verwachtingen. Daar had ik nog niet eerder bij stil gestaan.

Handgeschreven opdrachten
‘Moeten we de opdracht echt handgeschreven indienen?’ Dat werd me de afgelopen jaren regelmatig, met name door internationale studenten, gevraagd. Zij waren dat niet gewend. Het beperkte hen en gaf soms extra stress. Voor de meeste studenten is het prettiger om te mogen typen, waardoor ze makkelijker iets kunt corrigeren zonder dat het een puinhoop wordt. Sommige studenten vonden het jammer dat Remindo geen spellingchecker heeft. Verreweg de meeste studenten vonden het fijn om een online opdracht te doen en waren tevreden over de software.

De toekomst van IT
We moeten voorzichtig en selectief blijven in het kiezen van de manieren waarop we IT toepassen in het onderwijs. In de klas kunnen de beeldschermen voor afleiding zorgen. Aan de ene kant willen we het leerproces verbeteren en vernieuwen voor onze studenten. Aan de andere kant moeten we ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk worden afgeleid of gehinderd in hun leerproces. Dit is een wankel evenwicht. De tools die ik gebruik voegen iets extras toe aan de lessen. Ze zorgen dat ik tijd bespaar en dat de studenten zich kunnen richten op wat echt belangrijk voor ze is: de leerstof.

Ik denk dat hoe meer je probeert om je studenten te betrekken bij de les hoe meer ze ervan leren. Het is belangrijk dat ze deelnemen aan de discussie in de klas. Als online tools hierbij kunnen helpen zijn ze zeker van toegevoegde waarde. Ik ben over het algemeen zeer tevreden over Revisely en Remindo. Ik wil niet zeggen dat het altijd even makkelijk was. Er waren vooral in het begin veel aanpassingen nodig maar van Educate-it kreeg ik alle hulp die ik nodig had. Ik wil de beide tools blijven gebruiken in mijn lessen. Volgend jaar wil ik wellicht ook voting tools gaan integreren in mijn lessen en wie weet wat de toekomst verder nog brengt.

Meer collega’s aan het woord